5 Tips voor Uw Succesvolle Groeistrategie

Het GROEI Model als Solide Basis

Een onderneming laten groeien betekent zorgen voor een bedrijfscultuur waarin de klant centraal staat, iedereen continu wil verbeteren en wordt gedreven door gemotiveerde mensen met de juiste kennis. Het kiezen van een groeistrategie vormt het fundament voor voorspelbare en betrouwbare processen, waarbij een juiste balans tussen kwaliteit en snelheid in de uitvoering cruciaal is, samen met het waarborgen van een gezonde cashflow.

Dit brengt een aanzienlijke verantwoordelijkheid met zich mee voor u als ondernemer. Groei betekent verandering, en verandering kan niet plaatsvinden zonder een goed plan en de juiste, gemotiveerde mensen die beschikken over de beste instrumenten. Om de groeistrategie van uw bedrijf te laten slagen, is dus meer nodig dan alleen een visie. Het vereist het opbouwen van een cultuur waarin iedereen weet hoe hij of zij een bijdrage kan leveren.

Uw onderneming laten groeien gaat niet alleen om het aannemen van extra mensen of het schaalbaar maken van processen; het draait om het creëren van een omgeving waarin mensen met plezier en steeds beter werken aan het leveren van waarde aan de klant. Er zijn tal van strategiemodellen beschikbaar om doelen te behalen en die stip aan de horizon te bereiken, zoals OKR, Scale-Up, SWOT, SMART, OGSM, X-Matrix, enz. De implementatie van deze modellen gaat vaak in de eerste fase gepaard met veel energie en passie. Helaas blijkt echter dat deze strategieën in het eerste jaar vaak vastlopen, niet door een gebrek aan sturing of duidelijkheid, maar meestal door een instabiel fundament in de communicatie en bedrijfscultuur.

Om deze kansen aanzienlijk te vergroten, is het essentieel om te beoordelen of de onderneming klaar is voor verandering. Het GROEI-model staat klaar om u te helpen een succesvolle basis te creëren voor het realiseren van uw groeistrategie. Hieronder vindt u de 5 belangrijkste elementen om de basis voor verandering aan te pakken. Bij het onderzoeken naar de aanwezigheid van deze elementen kunt u concluderen of alle elementen aanwezig zijn en waar de aandacht naar uit moet gaan.

Groeimodel voor succesvol ondernemen met een groeistrategie

G

R

O

E

I

1: Gezamenlijk Doel

Het vertrekpunt voor de groeistrategie is een helder en gedeeld doel. Neem de tijd om de juiste koers voor uw bedrijf te bepalen. Wat zijn uw lange termijn doelen? Dit gedeelde doel fungeert als het kompas tijdens uw reis. Deel deze visie met uw team om samen de juiste richting te creëren. Plaats de stip aan de horizon voor over 3 jaar. De wereld verandert, en te ver weg de ‘stip’ leggen heeft geen zin. Denk goed na over elk aspect van uw doel. Het moet meetbaar zijn en is de basis voor uw fundament.

Zonder een duidelijk gezamenlijk doel kan er verwarring ontstaan binnen de organisatie. Verwarring stagneert de verandering. Medewerkers binnen uw bedrijf willen begrijpen waarom verandering noodzakelijk is. Als deze vraag niet voldoende beantwoord wordt, blijft de beweging in de reis uit.

2: Rol

Een gezamenlijk doel wordt vaak van bovenaf bepaald, maar een ultiem gezamenlijk doel wordt zo uitgewerkt dat iedereen in de organisatie betrokken is. Alle rollen binnen de organisatie zijn de drijvende kracht achter een succesvolle groeistrategie. Hoe betrokken bent u zelf en heeft u invloed op het bereiken van het gezamenlijke doel? Verhelder de rol van elk individu in het gezamenlijke doel. Laat zien hoe hun bijdragen het verschil maken. Een gemotiveerd team is essentieel voor een groeiende onderneming.

Een heldere betrokken rol creëren voorkomt weerstand. Het is geen plan meer van een bepaalde laag of team, het is een gezamenlijk doel waarin iedereen binnen de organisatie betrokken is. Het moet heel duidelijk zijn waarom juist nu de verandering nodig is en zo voorkomt u weerstand en ontwikkelt u een zeer gemotiveerde groep.

3: Ontwerp

Een groeistrategie is als de route van een reis; het kan onderweg veranderen. Wees flexibel in uw ontwerp. Hoe bereikt u de gekozen richting? Welke strategieën en modellen past u toe? Flexibiliteit is de sleutel tot het omzeilen van onverwachte obstakels. Kies bewezen methoden, maar sta open voor aanpassingen.

Maar pas op! Het niet goed nadenken over een stabiel ontwerp of het jaarlijks compleet aanpassen kan chaos veroorzaken. Het is erg belangrijk om de ‘wat’-vraag goed te beantwoorden. Wat is er nodig om alle jaar-, kwartaal- en maanddoelen te behalen en hoe kan iedereen dit monitoren? Zorg voor een overzichtelijke aanpak met duidelijke afspraken en regels.

4: Expertise

Succesvolle groeistrategie vereist expertise. Zorg voor voldoende kennis en vaardigheden binnen uw bedrijf. Moedig voortdurende ontwikkeling en scholing aan. Een goed transparant geïnformeerd team staat sterker tegen de uitdagingen van een groeistrategie. Neem de juiste mensen aan die zeker bijdragen aan de expertise die nodig is om de juiste stappen vooruit te nemen. Zorg dat de groeistrategie gefaciliteerd kan worden door mensen met de juiste expertise.

Als er niet voldoende aandacht gaat naar de mensen met de juiste competenties of er te weinig aandacht is voor ontwikkeling, ontstaat er mogelijk angst. Er kan twijfel ontstaan of deze groep mensen wel voldoende kennis bevat om bij te dragen aan het gezamenlijke doel. Vergeet ook niet de huidige medewerkers tevreden te houden, want bij een groeistrategie horen nieuwe collega’s en de huidige mensen voelen zich mogelijk achtergesteld in hun ontwikkeling en beloning.

5: Instrumenten

Gebruik de juiste instrumenten om het werk perfect uit te voeren. Denk aan software, hardware, maar zeker ook een fijne werkomgeving en bijvoorbeeld aandacht voor gezondheid. Investeer in moderne technologieën en creëer een werkomgeving die het beste uit uw team haalt. Goede instrumenten en faciliteiten vormen de basis van uw groeistrategie.

Wordt er niet voldoende gefaciliteerd om te werken aan de verandering, dan ontstaat er frustratie. Om frustraties te vermijden, is het van belang om helder te hebben wat er aan middelen nodig is om de groeifase door te komen. Neem daarom ook goed in het ontwerp mee wat de behoeftes zijn en werk alleen met systemen en producten die zich al bewezen hebben.

Contact

Bent u klaar om het ‘zand’ uit de motor van uw Retail onderneming te verwijderen? Laat mij u helpen met gerichte verkooptrainingen, het optimaliseren van de klantbeleving en het ontwikkelen van een strategische visie voor de toekomst.

Neem vandaag nog contact op voor een kennismakingsgesprek en ontdek hoe we uw onderneming kunnen optimaliseren en laten groeien.

Merijn van den Dobbelsteen
Korenmolenstraat 7, Loon op Zand
+316 2855 2998
info@zanduitdemotor.nl
Volledige naam
E-mail
Telefoon
Bericht
Het formulier is met succes verzonden!
Er waren wat fouten bij het verzenden van het formulier. Controleer nogmaals alle formuliervelden.